
W roku szkolnym 2021/2022 została wdrożona innowacja pedagogiczna pod nazwą ,,Talerz pełen kolorów tęczy”. Zajęcia te funkcjonowały w formie zajęć świetlicowych oraz w klasie 0b. skierowane były do uczniów kl. 0 –III. Wdrażanie innowacji zaplanowano od 1pażdziernika 2021 roku do czerwca 2022 roku w Zespole Oświatowym w Żelkowie Kolonii.
Celem innowacji było zapoznanie uczniów z zasadami zdrowego odżywiania. Cel ten został osiągnięty poprzez ich edukację, a pośrednio także innych grup społecznych jak np. rodziców, dziadków. Chcieliśmy wykształcić praktyczne umiejętności dotyczące zdrowego odżywiania, wykorzystania na co dzień owoców , warzyw i ziół w potrawach. Dodatkowo to sposób promowania wizerunku szkoły jako szkoły propagującej zdrowy styl życia. Ważnym tez okazało się zachęcenie uczniów do regularnego spożywania pierwszego śniadania oraz pełnowartościowych posiłków. Kształtowanie wśród nich postawy szacunku do żywności oraz umiejętności przygotowywania posiłków w taki sposób, by ograniczyć marnowanie jedzenia.
Realizowano to poprzez -
1. Aktywizację rodziców- pomoc w realizacji tematów zawartych w innowacji;
2. Angażowanie nauczycieli do podejmowania tematyki związanej z prawidłowym odżywianiem poprzez przeprowadzenie zajęć według przygotowanych scenariuszy, włączanie się w takie akcje jak SZKLANKA MLEKA czy OWOCE W SZKOLE oraz realizacji konkursów poświęconych tej tematyce;
3. Propagowanie zasad prawidłowego żywienia, dobierania smacznych i zdrowych składników posiłków. Poznanie wartości odżywczych produktów;
4. Przybliżenie zasad właściwego wybierania, przygotowywania i przechowywania posiłków;
5. Edukacja na temat związków pomiędzy żywieniem a ekologią oraz promowanie proekologicznej postawy i właściwego robienia zakupów;
6. Zorganizowanie warzywnika - hodowli ziół i roślin warzywnych na szkolnych parapetach ,czyli produkcji zdrowej żywności;
7. Doskonalenie umiejętności pracy w grupie, podziału zadań, właściwej organizacji, sprawnego komunikowania się;
8. Rozwijanie aktywności twórczej w prezentacji wyników podejmowanych działań;
9. Angażowanie rodziców i dziadków do podejmowania tematyki zdrowego odżywiania z ich dziećmi oraz zachęcenie ich do zmiany złych nawyków żywieniowych swoich dzieci.
Dzięki temu osiągnięto zamierzone efekty.
Zofia Jagiełło, Monika Radzikowska, Wioletta Przychodzeń.





































